Zoekmachine optimalisatie, wat is dat?

Veel bedrijven en particulieren denken dat een website laten maken en deze online zetten genoeg is om klanten te werven via het internet of producten te verkopen via de webshop. Naarmate de site dan wat langer online staat en er eigenlijk geen noemenswaardige verandering in de omzet is geweest, begint het bij deze groep te dagen dat er meer bij komt kijken om een website succesvol te laten worden.

Allereerst wordt vaak het werk onderschat dat nodig is om up-to-date te blijven. Daarnaast merkt men vaak dat de site heel slecht te vinden is op Google. En als je niet goed vindbaar bent op google loop je heel veel potentiƫle klanten mis. Dit is waar zoekmachine optimalisatie of in het Engels Search Engine Optimization (SEO) de hoek om komt kijken.

Maar wat doet iemand die websites optimaliseert voor Google eigenlijk?

In het kort houd een SEOer zich bezig met het verbeteren van een website op basis van zijn kennis over wat Google belangrijk vind aan een website. Google hanteert namelijk een algoritme die niet (geheel) openbaar is. In internetkringen wordt deze algoritme gekscherend wel het best bewaarde geheim van moderne tijd genoemd. Dit is misschien wat overdreven, want door ervaring, testen en wat Google naar buiten brengt is er wel degelijk wat bekend. De beste SEOer is dus eigenlijk de persoon die het meest weet van deze code die Google gebruikt. Omdat het internet een snel veranderende wereld is wordt het algoritme van Google ook vaak upgedate en blijft het voor SEOers een uitdaging om hier zo snel mogelijk op in te springen, kortom SEO moet onderhouden worden.

Onderwerpen die van belang zijn voor een zoekmachine

Er zijn drie aspecten in een site die van belang zijn:

  • Techniek: Hoe is de website opgebouwd (de URL’s, de HTML-code en de sitestructuur)
  • Content: De teksten op een website, titels, zoekwoorden etc.
  • Linkbuilding: (relevante, betrouwbare ) Links die naar jouw site verwijzen. Google ziet deze namelijk als stemmen die jouw site autoriteit opleveren.

Dus?

Een site online laten zetten is de helft van het werk en nadat dit gedaan is begint de volgende uitdaging. Het is zeker geen onmogelijk opgave op hoog in Google te komen met je site, maar het vereist kennis en geduld. Want ook al is je site helemaal geoptimaliseerd, Google zal je zeker niet direct op de 1e plek zetten. Al helemaal niet als er veel concurrentie op de zoekwoorden zijn.