Short tail & Long tail zoekwoorden

Zoekwoorden waarop we in de zoekmachine gevonden willen worden kunnen we onder verdelen in 2 categorie├źn. De short tail en long tail zoekwoorden.

Short tail: de algemene zoekwoorden waar veel verkeer op zit, deze zijn meestal maar 1 woord lang. De concurrentie op deze zoekwoorden zijn vaak groot. Er moet vaak veel tijd en geld in worden gestoken om hier hoog in de zoekmachines te komen. (soms ook wel long neck genoemd)

Long tail: bestaat uit meerdere zoektermen samengevoegd. Op deze woorden zit minder verkeer dan een algemeen zoekwoord. Dit komt omdat de zoektocht zo veel specifieker is.

Een voorbeeld van van short tail en long tail

Zoekwoord Hoeveelheid bezoekers
Jas (short tail) 1100000
Winterjas 33100
Winterjas heren 6600
Winterjas heren sale (long tail) 480

 

Short tail en long tail

Het is heel moeilijk om op de zoekwoorden waar heel veel concurrentie opzit (short tail) hoog in Google te komen. Iedereen wil namelijk hoog staan op deze woorden en er gaat dus veel tijd en energie in zitten om hoger te komen (als dit al lukt). Als je dan toch hoog in Google wilt komen zal je het anders moet aanpakken en daarom richten SEOers zich nu meestal op de long tail zoekwoorden. Deze zoekwoorden zijn veel specifieker en mensen die dan op jouw website terecht komen zullen eerder blijven, omdat de kans groot is dat datgene wat zij zoeken ook echt aangeboden word op uw website. De conversie is bij long tail zoekwoorden ook hoger.