De 301 en 302 redirect

Soms verander je een URL van een pagina op je website of haal je een bepaalde pagina tijdelijk offline. Als je dit doet is het belangrijk om gebruik te maken van de 301- en 302 redirect.

Wat is een redirect?

Een redirect is een omleiding van de ene URL naar een andere. De bezoeker (alsmede de zoekmachine) wordt hierbij doorgestuurd naar een andere URL dan degene die ze ingetypt hebben.

De 301-redirect

De belangrijkste voor SEO is de 301-redirect. Dit is een permanente verplaatsing van een URL naar een andere. Hierbij zal (helaas) niet de volledig opgebouwde linkwaarde van de oude URL overgaan naar de nieuwe URL. Het is niet helemaal duidelijk hoeveel van de linkwaarde overgaat naar de volgende maar gedacht word dat het tussen de 90 en 99 procent is. Dit komt voor als een pagina in een website van URL veranderen. Een nieuwe pagina met de 301-redirect van de de oude pagina zal hoger scoren in de zoekmachine.

De 302-redirect

Een andere situatie is de 302-redirect. Hierbij is er sprake van een tijdelijke verplaatsing. Je geeft hiermee aan de zoekmachines door dat je tijdelijk niet te bereiken bent, maar binnenkort weer online zal zijn. Dit komt vaak voor bij webshops waar iets tijdelijk uit de voorraad producten is gehaald en je hierdoor bijvoorbeeld kunt linken naar andere pagina met een overzicht van andere producten. Het voordeel hiervan is dat zoekmachines regelmatig terug zullen komen om het te controleren of de pagina weer online is, de pagina niet opnieuw geïndexeerd hoeft te worden en de linkwaarde bewaard blijft.