Tips om meer uit zoekopdrachten van Google te halen

We gebruiken Google om onze weg te vinden op het internet. Maar vaak wordt er niet het maximale uit Google gehaald. Google kan soms nog betere resultaten geven als je het op de juiste manier gebruikt. In dit artikel geef ik een aantal voorbeelden die je kunt gebruiken om meer uit Google te halen.

Zoekopdracht tussen aanhalingstekens “” zetten

Volgens mij is dit wel algemeen bekend, maar omdat het zoekopdrachten dusdanig be├»nvloed wil ik deze hier niet laten ontbreken. Als je zoekopdrachten tussen aanhalingstekens zet zoek je naar pagina’s die deze exacte combinatie van zoekwoorden hebben.

Gebruik van aanhalingstekens in google

Zoals je kunt zien in het voorbeeld hierboven is er een enorm verschil tussen het aantal resultaten.

  • Zonder aanhalingstekens zijn er meer dan 560000 resultaten.
  • Met aanhalingstekens zijn dit ongeveer 3390 resultaten.

Om specifieker te zoeken is het dus aan te raden om zoekopdrachten tussen aanhalingstekens te plaatsen.

Het gebruik van + en – in Google

  • Het gebruik van + voor een zoekwoord geeft aan dat in de zoekresultaten dit woord absoluut moet voorkomen. In de exacte vorm zoals is ingetypt en ook niet als synoniem.
  • Het gebruik van – voor een zoekwoord geeft juist aan Google aan een woord absoluut niet voor moet komen op een pagina.

Nu vraag je je misschien af wanneer het uitsluiten handig is als je iets opzoekt, maar af en toe kan dit toch van pas komen. Zoals in dit voorbeeld:

Gebruik plus en min in Google

Wat ik hier aan Google vraag is om pagina’s weer te geven die webdesign Zwolle bevatten, maar het mag niet EJOweb bevatten. Hierdoor kan ik dus een snel een vrij goede indicatie krijgen van de concurrentie in Zwolle op het gebied van webdesign.

Hoe vaak wordt er gelinkt naar mijn internetpagina?

Met andere woorden: hoeveel links zijn er van andere websites naar een pagina van mijn website? Dit is een interessante vraag, omdat hoeveelheid links die een website heeft een belangrijke factor is in de plaatsing van je website in zoekmachines. Er is zelfs een heel specialisme ontstaan om zoveel mogelijk links te krijgen: linkbuilding. Om te kunnen zien of andere sites letterlijk jouw domeinnaam op hun site hebben staan kun je de volgende regel intypen op Google:

link:www.domein.nl -site:www.domein.nl

Hoeveelheid links EJOweb van andere websites

In dit voorbeeld zie je dat, op moment van schrijven, er 227 keer gelinkt wordt vanaf andere pagina’s naar EJOweb.

Let op: dit is slechts een indicatie en geen exact aantal. Google vindt namelijk dat alleen de eigenaar van de website het exacte aantal hoeft te weten. Als je als website eigenaar wilt weten hoeveel links je website precies heeft kun je Google Search Console (voorheen Google Webmaster) gebruiken.

Alleen op titel zoeken?

Met het gebruik van allintitle geef je aan Google aan de die zich alleen op de titel moet focussen.

allintitle:zoekwoord(en)

Gebruik allintitle in google

In bovenstaand plaatje zie je bijvoorbeeld dat er ongeveer 508 pagina’s zijn die seo en Zwolle in de titel hebben staan. Om snel een idee te krijgen of er veel concurrentie op een woord, of groep woorden zit is dit een makkelijke manier.

Is dit alles?

Nee, dit zijn niet alle opdrachten die Google kent. Ik heb hier alleen de dingen behandeld die ik nuttig vind. Er zijn nog heel wat meer trucjes die je kunt gebruiken in Google. Als je er nog meer wilt weten zou ik bijna aanraden om zelf de bovengenoemde tips te gebruiken en zelf op zoek gaan. Maar voor de volledigheid van dit artikel zal ik dit niet doen en vandaar dus deze link: Google zoektips.