Hoe kies ik de goede zoektermen voor mijn website?

Bij het optimaliseren van een website is een belangrijk onderdeel het kiezen van goede zoektermen. Ik gebruik hier bewust het woord zoekterm en geen zoekwoord, want een zoekterm kan bestaan uit meerdere woorden. In dit artikel neem ik de belangrijkste punten door van een zoektermenonderzoek.

Brainstormen

Brainstormen is een goede manier om goede zoektermen te vinden voor een website. Ga gewoon een aantal keer een (half) uurtje (met collega’s) zitten en probeer zoveel mogelijk relevante zoektermen op te schrijven. Wees hierbij niet te kritisch, maar schrijf eerst gewoon alles op wat de revue passeert. Denk hierbij ook aan synoniemen. Een handig hulpmiddel om overzicht te houden is een mindmap. Nadat de brainstormsessies zijn geweest kun je de resultaten kritischer gaan bekijken en woorden gaan schrappen of verrijken.

Vanuit de klant denken

Een goudmijn voor goede zoektermen is als je vanuit de klant/doelgroep denkt. Probeer antwoorden te vinden op de volgende vragen:

  • Hoe zoekt de markt naar mijn producten en/of diensten?
  • Welke zoektermen gebruiken leveranciers, concurrenten of collega’s ?
  • Wordt er ook op productnamen gezocht?
  • Wordt er naar de oplossing gezocht of naar het probleem?

Deze vragen kun je eerst zelf proberen te beantwoorden, maar schroom er ook zeker niet voor om het aan familie, vrienden of klanten te vragen. Je kan dan soms zomaar op woorden stuiten waar je zelf helemaal niet aan gedacht hebt.

Google AdWords Keyword Planner

De Google AdWords Keyword Planner is eigenlijk een tool voor betaalde zoekresultaten in Google, maar deze informatie is ook goed bruikbaar voor het vinden van geschikte zoektermen. Het is een populaire tool die je een indicatie geeft van de maandelijkse hoeveelheid verkeer die zoektermen hebben en geeft daarnaast suggesties van zoektermen die daar op lijken. Het is niet zo dat je de zoektermen met het meeste maandelijks verkeer moet kiezen, want hier zit ook vaak de meeste concurrentie op en het zal dus heel moeilijk zijn om hier goed op te scoren. Maar kies ook zeker niet de zoektermen met een heel laag zoekvolume, omdat dit niet genoeg bezoekers zal opleveren. Een belangrijk punt waar wat zeker niet vergeten moet worden is dat deze tool niet aangeeft wat de concurrentie is op de termen. Om een indicatie te krijgen van hoeveel concurrentie er op bepaalde zoektermen zit kan je het volgende in Google doen.

Allintitle resultaat in google

Zo kun je zien hoeveel pagina’s een bepaalde zoekterm in de titel hebben. In het voorbeeld dat ik hier gebruik zie je dat ongeveer 7390 pagina’s zoekterm in de titel hebben staan. Dit zijn als het ware allemaal concurrenten.

Maak gebruik van Google zelf

Als je in Google dingen opzoekt geeft Google zelf ook suggesties weer. Ook hier komen zo af en toe woorden uit waar nog niet aan gedacht is. Zie hieronder het voorbeeld met WordPress.

Zoekterm suggesties van google.

KWfinder

Recentelijk ben ik op de KWfinder gestuit. Op deze site zie je in één oogopslag hoeveel verkeer er op een zoekterm zit, andere relevante zoektermen en welke sites er op dit moment het best op scoren in Google. Ook kan je zien groot de concurrentie is op die termen. Tot nu toe vind ik het een handig hulpmiddel al kun je maar 5 zoektermen per dag opzoeken, als je meer wilt dan moet hier betaald voor worden.

Conclusie

Er zijn nog vele andere zoekterm tools in omloop op het internet die hier niet behandeld zijn, maar het belangrijkste blijft om er logisch over na te denken en er de tijd voor te nemen. Een goed zoektermenonderzoek geeft je een streepje voor op je concurrentie.

Bij EJOweb kunnen we ook een zoekwoordenonderzoek voor je uitvoeren. Deze dienst valt onder het SEO adviesrapport dat wij op aanvraag voor je maken!